Kinderen die net beginnen met lezen hebben behoefte aan het hardop verklanken van een tekst er zijn een aantal voordrachtsaspecten
-Spellingsuitspraak: Bij het uitspreken van woorden je laten leiden door de spelling.
- Woorden als coureur of interview kan niet door spellingsuitspraak worden herkend maar door visuele woordvorm (woorden herkennen)
2. Klemtoon: Accent leggen in woorden en zinnen
3. Zinsmelodie: verloop in toon hoogte
- Letten op leestekens.
4. Natuurlijkheid en emotionaliteit:
Het hardop voorlezen gaat niet op dezelfde manier als spreken in een gewoon gesprek. Tijdens het voorlezen gebruik je:
- Gebruiken van emoties tijdens het voorlezen
- Inleven in de personages.
5. Tempo: spreektempo tijdens het lezen
- Vloeiend lezen en een goede leessnelheid.
6. Volume: geluidssterkte waarop je voorleest/ afwisseling hard en zacht.
7. Lezen van woordgroepen: pauzes nemen tussen het lezen
-> tussen de woordgroepen (frasering)
8. Lezen van interpunctie: Letten op de leestekens.