Voordrachtsaspecten

Kinderen die net beginnen met lezen hebben behoefte aan het hardop verklanken van een tekst er zijn een aantal voordrachtsaspecten

  1. Uitspraak en articulatie: Het correct en verstaanbaar uitspreken van woorden en zinnen.

-Spellingsuitspraak: Bij het uitspreken van woorden je laten leiden door de spelling.

- Woorden als coureur of interview kan niet door spellingsuitspraak worden herkend maar door visuele woordvorm (woorden herkennen)


    2. Klemtoon: Accent leggen in woorden en zinnen



    3. Zinsmelodie: verloop in toon hoogte

- Letten op leestekens.


    4. Natuurlijkheid en emotionaliteit:

Het hardop voorlezen gaat niet op dezelfde manier als spreken in een gewoon gesprek. Tijdens het voorlezen gebruik je:

- Gebruiken van emoties tijdens het voorlezen

- Inleven in de personages.


    5. Tempo: spreektempo tijdens het lezen

- Vloeiend lezen en een goede leessnelheid.


   6. Volume: geluidssterkte waarop je voorleest/ afwisseling hard en zacht.


   7. Lezen van woordgroepen: pauzes nemen tussen het lezen

-> tussen de woordgroepen (frasering)


   8. Lezen van interpunctie: Letten op de leestekens.

Share by: