Auditieve vaardigheden

Auditieve vaardigheden

- Fonologisch bewustzijn:

reflecteren op de klankvormen van taal.

-> Hoor bij metalinguïstisch bewustzijn

Auditieve vaardigheden: onderscheid van klanken in woorden

- Woord opsplitsen in spraak klanken verschil horen tussen de klanken B en D

Foneem: een klank die betekenis verschil veroorzaakt ( BAK en DAK)


De volgende auditieve vaardigheden zijn voor lezen belangrijk:

Auditieveobjectivatie: Reflecteren op de klant vormen en niet op de betekenis.

Voorbeeld: welk woord is langer? Reus of kabouter?


Auditieve discriminatie: overeenkomsten of verschillen horen tussen klanken of woorden

Voorbeeld: hoor je twee keer hetzelfde woord?


Auditieve analyse: een woord opdelen in fonemen (klank)

Voorbeeld: KAT = K-A-T


Auditieve synthese: klanken/fonemen samenvoegen tot een woord

Voorbeeld: K-A-T = KAT


Temporeel ordenen: auditief synthetiseren. Klanken en woorden.

Voorbeeld: Een bepaalde volgorde onthouden. Weten dat kat met K begint dan de A en eindigt met de T.

-> auditief geheugen


Klankpositie: aangeven van de plaats waar de klank voorkomt

-> kennen van de begrippen

- Vooraan

- In het midden

- Achteraan


Grafeem -> een letter of lettercombinatie die naar een foneem verwijst.

Share by: