Auditieve vaardigheden
- Fonologisch bewustzijn:
reflecteren op de klankvormen van taal.
-> Hoor bij metalinguïstisch bewustzijn
↓
Auditieve vaardigheden: onderscheid van klanken in woorden
- Woord opsplitsen in spraak klanken verschil horen tussen de klanken B en D
Foneem: een klank die betekenis verschil veroorzaakt ( BAK en DAK)
De volgende auditieve vaardigheden zijn voor lezen belangrijk:
Auditieveobjectivatie: Reflecteren op de klant vormen en niet op de betekenis.
Voorbeeld: welk woord is langer? Reus of kabouter?
Auditieve discriminatie: overeenkomsten of verschillen horen tussen klanken of woorden
Voorbeeld: hoor je twee keer hetzelfde woord?
Auditieve analyse: een woord opdelen in fonemen (klank)
Voorbeeld: KAT = K-A-T
Auditieve synthese: klanken/fonemen samenvoegen tot een woord
Voorbeeld: K-A-T = KAT
Temporeel ordenen: auditief synthetiseren. Klanken en woorden.
Voorbeeld: Een bepaalde volgorde onthouden. Weten dat kat met K begint dan de A en eindigt met de T.
-> auditief geheugen
Klankpositie: aangeven van de plaats waar de klank voorkomt
-> kennen van de begrippen
- Vooraan
- In het midden
- Achteraan
Grafeem -> een letter of lettercombinatie die naar een foneem verwijst.